آشنایی با آداب و رسوم و مناطق گردشگری کردستان


کردستان

یکی از استان های ایران می باشد که مرکز آن سنندج می باشد که در غرب ایران واقع شده است
بانه.بیجار.دهگلان.دیواندره.سروآباد.سقز.سسندج.قروه.کامیاران.مریوان شهرستانی این استان هستند
که همگی کرد نشین هستند وکرد زبان که جزو گروه زبان هندواروپایی وایرانی است
مادها بر این سرزمین حمکرانی میکردند.

آداب رسوم

که اغلب اسطوره و تاریخی هست که همگی مذهبی قومی وباستانی است

میرنوروزی ومراسم کوسه گردی

 

میر نوروزی نمایشی کمدی در ایام نورروز و در نخستین چهارشنبه سال برگزار می شود که در ان فردی به عنوان فرماندار انتخاب می شود ومدیریت امور را به عهده می گیرد.
کوسه گردی که از قدمت بالایی برخوردار است با زبان طنز گونه به دردها .رنج ها وآرزوهای تخقق نیافته یک قوم سخن می در مراسم کوسه گردی روستاییان با راه انداختن دسته‌ای که ماسک‌های خنده‌دار پوشیده‌اند، کوسه و عروسش را بدرقه می‌کنند گوید.

مراسم میرمیرین یا امیر بهادری

به مناسبت آغاز نوروزدرکردستان باشکوه خاصی برگزار میشود.  در اين مراسم ضمن تفريح و سرگرمي، انتقاد از برخى حکام زورگوى محلى رايج بود و تمثيل‌هاى فکاهى از فرمانرواى مستبد به‌صورت کمدى و نشاط‌ انگيز به‌کار مى‌رفت.

مراسم سمنو پزون (روستای قلعه قروه)

این مراسم که بین کردنشین مخصوصا روستای قلع قروه بسیار مرسوم است در 15 روز انجام میشود که مراسمی زنانه میباشد واعتقاد دارند سمنو مهریه فاطمه زهرا(س) است.که زنان به دور سمنو جمع میشدند وهلهله پایکوبی میکرند اما در حال حاضر تبدیل به مراسم دعا وروضه شده است.

مراسم پیرشالیار

مراسم مربوط به بخش هورامان می باشد این مراسم به عنوان عروسی پیرشالیار شناخته شده هست .مردمان کردستان به خصوص اهالی هورامان ومریوان با جشن سرورو عجین هستند حتی در فصل زمستان به جشن پایکوبی می پردازند لازم به ذکر است این نراسم هم درنیمه زمستان برگزار می شود.به همین علت است که این استان به استانی شاد معروف شده است.

غذای محلی کردستان
درسفر به کردستان این غذاهارا از دست ندهید وحتما امتحان کنید تمامی غذاه به علت تازگی مواد اولیه وسبزیجات معطر از طعم خاصی برخوردار است.

شلکینه

نوعی نان نازک که برروی ساج پخته می شود

 این غذا؛ یک غذای سنتی مخصوص مهمانی‌های دسته جمعی مردم سنندج و نورآباد لرستان و ایلام در فصل بهار است. اما می‌توان در فصل‌های دیگر و به مقدار کم با توجه به شرایط گفته شده آن را در خانه نیز درست کرد
یک وعده غذایی بسیار مناسب برای کودکان می باشد..

نان برساق
اسم این نان که در ماه رمضان برای افطار تهیه می شود از نام محلی درکردستان گرفته شود ..با طمعی بسیار خوشمزه که با ترکیبی ازآرد و بکینگ پودر وشیر تهیه میشود

کلانه

نوعی غذای کردی اما بیشتر به عنوان نان شناخته شده است.این غذا قدیمی ترین فست فودی هست که علاوه بر خوشمزگی غنی وسالم هستبا آرد گندم وگیاه پیچک با روغن حیوانی بر روی ساج پخته وهمراه با دوغ میل می شود .

خورش ریواس

موقعیت مکانی کردستان باعث شده این شهر از سبزیجات تازه ای برخوردار باشه این خورش مخصوص فصل بهار و برای کسانی که غذای ترش دوست دارند مناسب هست و جزو غذاهای محبوب مردم کردستان می باشد.

قایرمه

 

این غذا بی شباهت به پیش غذاهای فرنگی نیست کنگر سوخاری هست که با کته یا با نان سرو میشود.کنگر در فصل بهار میروید اما در فصل های دیگر به جای کنگر می توانید از کرفس استفاده کنید
سس این غذا با تخم مرغ، آب، زعفران دم کرده، کره و آرد درست می شود.

آش عدس وبلغور

یکی از پرطرفدارترین غذاهای کردستان می باشد که همراه با سیب زمینی عدس وبلغورهمراه با ادویه  تهیه می شود البته با نعنا داغ بر روی آن سرو می شود

آش دوغه وا

همیشه با آش دوغ اشتباه گرفته می شود
همراه با نخود وسبزیجات خشک به اضافه کوفته ریزه  که باعث میشود از آش دوغ متمایز شود

آش گزنه

 

همراه با دوغ حبوبات این آش پخته می شود اما در حین پخت پیاز داغ ونعنا داغ اضافه می شود وبرای معطر کردن این آش از گیاهان خوشبویی چون گزنه و کاکوتی استفاده می کنند

کباب کردی

 

گوشت این غذا توسط دامداران وعشایر ازگوشت بره چند ماه استفاده می کنند وبیشتر در جشن ها ومهمانی ها پخت این غذا مرسوم می باشد قطعات گوشت باید بزرگ باشد وسپس به سیخ بر روی آتش طبخ می شود

ماهی کبابی
این غذا مخصوص منتطقه زریوار می باشد به علت دریاچه های که موجود هست در همان منتطقه  بیشتر ماهی ها از همان دریاچه صید سپس مزه دار و آماده کباب می شود ودر ایران بی نظیر است.

غذاهای فراموش شده کردستان

در فرهنگ کردستان غذاهایی وجود دارند که در گذر زمان به فراموشی سپرده شده‌اند. این غذاها عبارتند از:

پلو: که به صورت کته یا شله‌برنج با گوشت طبخ می‌شود.

ترخینه: که شامل برنج یا گندم پخته همراه با ادویه و ترشى است.

شله گنیم: که با استفاده از گندم خرد شده (مره‌که) و گوشت قورمه و کره تهیه می‌شود.

هتیمچه: که از گوشت گوسفند، حبوبات و سبزى درست مى‌شود.

شل کینه: که ترکیبى از آرد، شیر، تخم‌مرغ و شکر است.

شوروا :غذایى مخصوص تهیدستان و فقرا است و از برنج، ارزن یا عدس آب‌پز تشکیل می‌شود.

گرماو: که در میان فقرا رواج بیشتری دارد و از بلغور (مره‌که) آب‌پز است.

رشته‌رون یا رشته روغن :که با پختن رشته سرخ در دوغ تهیه می‌شود.

یک ‌آبه :که از برنج و قورمه و پیاز داغ تهیه مى‌شود.

شلغم ترش یا شلغم باغى: که از ترکیب نخود، لوبیا، گردو و برگه زردآلو تهیه می‌شود.

جاذبه های دیدنی کردستان

مسجد جامع سنندج

 

که به دارالحسان هم معروف می باشد از دوران قاجار با معماری اسلامی که این مورد باعث میشود این مسجد دیدنی تر دیده شود کتیبه ای که بخش زیادی از یک جزء قرآن بر آن نوشته شده است.
وجود دکورهای هت رنگ باعث شده جلوه خاصی به مسجد ببخشد این مسجد در منطقه که بافت قدیمی هست واقع شده است .

مجموعه تفریحی آبیدر

 

مکانی برای پیکنیک های آخرهفته با چشم انداز زیبای شهر به علت در ارتفاع بودن این پارک
دارای چندین چشمه و باغ وحش وباغ محل مناسبی برای گذراندان روز تعطیل از گذشته تا کنون برای مردم سنندج بوده است

بازار سنندج

 

در مرکزشهر با معماری دوران صفویه به دستور شاه صفی بنا شده وشکل مستطیل بودن این مکان بی شباهت با میدان نقش جهان اصفهان نیست جایی برای خرید با جاذبه های دیدنی ..این مکان به بنای ملی به ثبت رسیده است .

عمارت آصف سنندج

این عمارت معروف خانه کردی می باشد که در نزدکی مسجد دار الاحسان می باشد در حال حاضر بخشی ازآن موزه  نماد فرهنگ مردم کرد می باشداین خانه مربوط به دوره قاجار می باشد

دریاچه زریوار

نگین غربی

 از ویژگی های منحصربفرد دریاچه زریوار این است که هیچ منبع خاصی برای آب دریاچه ندارد و از طریق بارش باران و چشمه ها به وجود آمده است.وهمین مورد باعث اسرار امیزی همین دریاچه شده است.این دریاچه جه در تابستان چه در زمستان زیبایی های منحصر به فرد خودشو دارد و می تواند روز مفرحی رابرای شما در کنار این دریاچه با خوردن عنوان اش ها و ماهی کبابی شده رقم بزند.

اورامانات

 

مرز مشترک بین ایران وعراق است. زیبایی زبان گیر این منطقه از دره های پیچ در پیچ، کوه های بسیار بلند، رودخانه های پر پیچ و خم و پر آب و ابرهایی که گویی در نزدیکی زمین هستند، نشات می گیرند. امروزه اورامانات به یکی از بهترین جاذبه های طبیعی کردستان است.

پل تاریخی گاران

 

به سمت مریوان در مسیر سقز قرار گرفته است پلی که بر روی رودخانه گاران قرار گرفته این مکان را جزو جاذبه توریستی کرده که قدمت این پل به دوران صفویه بر می گردد که در سال 1379 ثبت ملی شده است.

آبشارگویله

در مسیر سقز به مریوان این ابشار قرار گرفته است پر اب ترین حالت ممکن این ابشار در فصل بهار می باشد.

حمام وکیل الملک

این حمام مربوط به دوران قاجار می باشد.تاثیر گرفته از نقوش هندسی حیوان وانسان میباشد و به علت اینکه ازآهک استفده شد به مراتب رد آهک را در این حمام مشاهده می کنید.

تالاب زریوار

در این دریاچه می توانید قایقرانی کنید وخاص ترین دریاچه آب شیرین جهان است

مسجد و زیارتگاه هاجر خاتون

از مهمترین مساجد شهر سسندج می باشد با نقوش زیبای از گل وگیاه همراه با گچبری وآیینه کاری  توسط عارفی به نام حاج شیخ شکرالله ساخته شده است .این مکان بسیار ارزشمند می باشد
این امامزاده از سه حیاط با فضاهای مجاور، مقبره، مسجد و آرامگاه مشایخ و بزرگان سنندج تشکیل میشود.

حمام خان سنندج

 یکی از بناهای تاریخی استان کردستان با ویژگی‌های خاص معماری است .حمام خان سنندج حمامی است قدیمی متعلق به دوره قاجار در سنندج، که به دستور والی کردستان در بافت قدیمی شهر ساخته شد که در ضلع شمالی بازار سرپوشیده سنندج و در مجاورت مسجدی به نام مسجد داروغه قرار دارد.درمجاورت بازار سنندج قرار گرفته است

حمام خان سنندج در سال 1377 توسط اداره کل میراث فرهنگی وقت تملک شد و کار مرمت و حفاظت از آن از سال 1378 آغاز شد.

مسجد دو مناره سقز

 

این بنا متعلق به دوره افشاری می باشد. در ساخت آن از مصالحی همچون ملات سنگ لاشه و گل و همچنین آجر و چوب استفاده شده است. ۲ منار زیبای این مسجد سبب نام گذاری آن به این اسم هستند.

 

قلعه ی قمچقای

قلعه قمچقای در نزدیکی ۶۰ کیلومتری شمال بیجار در شرق کردستان، بر روی کوهی بلند و رو به دره شاهان، در شمال روستای قمچقای از بخش کرانی و درون منطقه حفاظت‌شده بیجار استان کردستان جای دارد. روستای قمچقای در 45 کیلو‌متری شمال بیجار در استان کردستان و در کنار رود قمچقای واقع شده ‌است. مردم قمچقای و دیگر روستاهای اطراف به زبان ترکی آذربایجانی تکلم می‌کنند

موقعیت جغرافیایی این قلعه از هیبت و عظمت خاصی برخوردار است؛‌ از یک سو به دره‌ای مشرف است که در قدیم به دره شاهان شهرت داشت و تیغه‌های بلند وهولناک این کوه با پرتگاه‌های بلند، بالا رفتن از آن و رسیدن به دژ را بسیار دشوار می‌کند.

از سوی دیگر این قلعه، از جنوب غربی، جنوب شرقی و شرق به پرتگاهی دیگر مشرف است.

این قلعه از سمت شمال که از ارتفاع کم‌تری برخوردار است، بقایای دیواری عریض و محکم از سنگ لاشه با ملات و برج‌های نیم استوانه موجود است. دروازه قلعه نیز در این سمت قرار دارد.

در این قلعه سفال‌هایی از دوره اسلامی (قرن 6 و 7 قمری) به چشم می‌خورد. بیرون قلعه و در سمت شمال‌غربی، بقایایی از دیواره‌ها و تراس بندی‌ها دیده می‌شود. این پشته از طریق پلکانی که از سنگ کوه تراشیده شده با اراضی مرتفع شمالی مرتبط بود.

آب انباری که به ارتفاع 40/1 متر در کوه ساخته شده، تونل با 42 پله راهرویی که آن را هم دردل کوه حفر کرده اند، نشانه‌های دیگری از اهمیت ویژه این قلعه است.

سنگ‌های تراش خورده قلعه قمچقای دارای مشخصاتی نیست که بر مبنای آن بتوان زمان ساخت بنای قلعه را به دقت تعیین کرد، ‌با این حال به احتمال قوی می‌توان آن را متعلق به دوره‌های پیش از میلاد مسیح، مثلا دوره مانایی و ماد دانست که تا دوره های ساسانی و اسلامی نیز مورد استفاده بود.

 

 کلیسای سنندج

کلیسای سنندج با قدمتی که به اوایل دوره قاجار بازمی‌گردد، در محله‌ آغه زمان جنوبی سنندج قرار دارد. از ویژگی‌های منحصربه‌فرد بنای کلیسا می‌‌توان به سر درب ورودی با اتاق‌های نیمه دایره متداخل، دهلیز ورودی و شبستان با سقف منحنی اشاره کرد. در بخش شمالی حیاط، ‌قبرهایی وجود دارد که طبق نوشته‌های روی سنگ، به اقلیت مسیحیان متعلق هستند. سقف شبستان بصورت طاق و تویزه ساخته شده است و ۱۲ طاق، ۶ ستون، محراب و دو قبر مربوط به کشیشان از دیگر بخش‌های شبستان محسوب می‌شوند. با توجه به ارزش تاریخی و معماری، کلیسای سنندج از جاذبه های گردشگری سنندج به شمار می‌آید و در تاریخ ۲۵ اسفند ۱۳۷۸، با شماره ثبت ۲۶۶۳ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید

عمارت خسرو آبادی

 

این بنا مربوط به دوره قاجار میباشد که از خانه های تاریخی کردستان می باشد. این مجموعه شامل یک باغ و عمارتی در میان آن می‌شود. عمارت خسروآباد بخش‌های گوناگونی دارد. بخش اصلی که قصر سلطنتی با ورودی ستون‌دار است، در سمت غربی مجموعه قرار دارد. در سمت شرقی می‌توان غلام گردش‌ها و ایوان ستون‌داری را مشاهده کرد که به صحن عمارت مشرف می‌شود.

فضای بیرونی عمارت فضاهای مختلفی همچون حمام، اتاق قاپچیان (دربان) و خدمتکارها را شامل می‌شود. برای تزیینات عمارت از گچبری، آجرکاری، روسی‌های زیبا و حوض چلیپا شکل درون آن استفاده کرده‌اند که به‌خوبی یادآور معماری ایرانی است.

آبشار گویله

این آبشار دردل جنگل های سرسبزوانبوه  محور سقز و مریوان می باشد و جزو جاذبه های دیدنی شهر مریوان می باشد

آبیدر

در جنوب غربی سنندج وروبه شهر می باشد. کوه آبیدر به گویش بومی کردی «ئاویه‌ر» خوانده می­شود،

بخشهای گردشگری در آبیدر هستند مانند کانی شفا، ماماتکه،کانی بانته، گویزه کویر، خضر زنده، تاقه‌دار، باغ امیریه، هفت آسیاب، بان شلانه، کچک قرآن، کانی کچک و قله آبیدر.
­ میان پوشش گیاهی جنگل آبیدر می­توان گیاهانی همچون زبان گنجشک، کاج سیاه، کاج تهران، سرو نقره­ای، سرو خمره­ای، تایله و اقاقیا را نام برد.

پل قشلاق

قدمت این پل به دوران صفویه وزندیه بر می گردد اما در دوران قاجار مورد بازسازی قرارگرفته است.
ساخت پل به سفارش شاه صفی و توسط سلیمان خان اردلان در سال ۱۰۴۶ هجری قمری در مسیر سنندج به همدان صورت پذیرفت. پل به خط مستقیم ساخته شده است  از نظر استحکام و با توجه به عناصر تشکیل دهنده، پل قشلاق از نمونه‌های خوب پل‌سازی دوره صفوی محسوب می‌شود. ۶ دهانه پل با طاق‌های جناغی پوشش یافته‌اند.

 قرآن تاریخی نگل

قدیمی ترین قرآن ایران ویکی از 4 قرآن قدیمی جهان می باشد با خط کوفی برروی کاغذ قهوهلی ضخیم نوشته شده است و چون شباهتش با پوست انسان به پوست آهو معروف شده است. قرآن تاریخی نگل در سال 1382 به شماره 2 در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده

سبک و شیوه نگارش قرآن مربوط به سده چهارم هجری است، اما مردم روستا آن را به عثمان بن عفان خلیفهٔ سوم نسبت می‌دهند.
گردشگران داخلی و خارجی است و مردم روستا و منطقه ارادات خاصی به این قرآن دارند.

 عمارت سالار سعید (موزه ی سنندج)

واقع در شهر سنندج وقدمت آن مربوط به دوره قاجار می باشد که از سنگ وآجر وچوب ساخته شده است. در طول حیات حودش این عمارت کاربردهای بسیاری داشته است از خانه مسکونی گرفته تا خانه پیشاهنگان اما این عمارت امروزه به عنوان موزه قرار گرفته است. این خانه در واقع منزل شخصی سالار سعید سنندجی بوده و در سال ۱۳۵۴ به شکل یک موزه در آمد.

سنگ نبشته ی اورامان

یکی از این کتیبه‌های ارزشمند، سنگ نبشته اورامان است که بر فراز کوه زینانه قرار دارد و به کتیبه تنگی ور و سنگ ‌نبشته میخی اورامانات نیز مشهور است. سابقه این کتیبه میخی به دوره امپراتوری آشور می‌رسد و ازجاهای دیدنی کامیاران می باشد .  این كتیبه به خط میخی و به زبان آشوری باستان است كه پس از ستایش خدایان آشوری مانند خدای آشور، مردوك، نابو، سین، شمش و ایشتار به شرح پیروزی های خود پرداخته است و در ادامه به نقاط مختلف شهرها، روستاها و مناطقی كه در این جنگ ، تصرف و ویران نموده، اشاره دارد.

این اثر در تاریخ ۲۵ اسفند ۱۳۸۰ با شمارهٔ ثبت ۵۱۱۷ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

 


زیارتگاه و بارگاه حضرت عکاشه 

زیارتگاه حضرت عکاشه آرامگاه یکی از اصحاب پیامبر اسلام (ص) به نام معین‌الدین روحانی معروف به حضرت عکاشه می‌باشد که در فاصله ۴۵ کیلومتری شمال غرب کامیاران و بر سر راه جاده آسفالته کامیاران به مریوان در نزدیکی روستای کاش‌تر قرار دارد

 

تالاب زریوار

واقع در مریوان بکی از شهر های کردستان می باشد. این تالاب یکی از منحصر به فردترین دریاچه‌های آب شیرین در جهان به شمار می‌رود.این دریاچه یكی از مراكز زمستان گذرانی و جوجه آوری پرندگان مهاجر می‌باشد و هیچ رودخانه دائمی در تأمین آب آن نقش ندارد و عمدتاً از طریق چشمه های متعدد در بخش غربی و کف تالاب وجود دارند، تغذیه می‌شود.

رود سیروان

سرچشمه این رود در کردستان می باشد ومسیر پر پیچ وخمی دارد.بخش اعظم این رودخانه در شهرستان پاوه می باشد سیروان را آب سیروان نیز می‌نامند
این رودخانه در بخش غربی و شمال غربی هورامان قرار گرفته است. بخشی از این رودخانه به دشت حر می رسد و بعد از آن وارد کشور عراق می گردد

کوه آوالان

در شهر کامیاران به جاده سنندج به سمت کامیاران  مشرف می باشد. عمده راه های دسترسی به این کوه روستای نشور و روستای دولابه. این کوه دارای جان پناه بوده و زمان لازم برای رفت و برگشت 10 ساعته
از فراز آن دریاچه سدگاوشان، شهر سنندج، کوه آبیدر، کوه شاهو، و کوه های شرقی مشرف به شهر سنندج (کوه های صلوات آباد) دیده می شود .

غار تاریخی کرفتو

یکی از بزرگترین غارهای باستانی ایران است. در یک رشته کوه آهکی در شمال دره‌ای عمیق و زیبا جای گرفته است و در اطراف آن پناهگاه‌ها، دخمه‌ها و حفره‌های متعددی دیده می‌شود. در زمستان‌ها و. این غار در سال ۱۳۱۸در فهرست میراث ملی کشور به ثبت رسیده است .

شهرها و روستاهای دیدنی استان کردستان

 

 

شهرزیبای سنندج

مرکز استان کردستان با آب وهوای کوهستانی وخشک در زمستان و آب وهوایی معتدل در تابستان می باشد دو کوه ابیدر و سیاه سنگ در دو طرف این شهر باعث شده زیبای این شهر دوچندان شود
مهمان نوازی مردم این شهر برای شما سفر خوشی را رغم میزند

شهربانه

معروفیت این شهر و بریازدید بودنش به دلیل خرید آسان است که مردم زیادی را به سمت این شهر رئانه کرده است وبهترین روز برای گشتن در این شهر در روزهای تعطیل می باشد.

سقز

دومین شهر بزرگ استان کردستان می باشد . سقز در نقاط کوهستانی واقع شده که هوای آن در زمستان بسیار سرد و در تابستان گرم می باشد. در زمستان گاهی برف های سنگین می بارد و در پاییز و بهار ریزش باران اغلب چندین روز متوالی ادامه دارد. شهر سقز مرکز شهرستان در سر سه راهی سنندج ـ میاندوآب و بانه واقع شده است.

بیجار، بام ایران

بیجار یکی از قدیمی‌ترین شهرهای کردستان است. بیجار در راستای رشته‌کوه‌های غرب فلات ایران و در استان کردستان واقع شده و به‌دلیل ارتفاع بسیار بالا، به «بام ایران» معروف شده است.

روستای تنگی سر

روستایی با شکل پلکانی در شهرستان کامیاران در میان کوهای شاهو واقع شده است به گفته روستاییان قدمت این روستا به 1000 سال قبل برمیگردد

روستای هویه کردستان

این روستا بین مریوان وسسندج واقع شده است بهترین مکان برای لمس تاریخ وفرهنگ می باشد و معماری پلکانی دارد با طبیعتی بسیار زیبا ودلنشین

مریوان

یکی از شهرستانهای مرزی ایران وعراق است و یکی از شهرهای مهم استان کردستان می باشد.

قدمت تاریخی بسیار بالایی دارد

دیواندره

شهری با قدمتی باستانی آثاری که در این شهر یافت شده گواه این قدمت می باشد به گونه ای که به 3 هزار سال قیل از میلاد بر میگردد.

 شرایط اقلیمی این منطقه، کوه‌ها، چشمه‌سارها و رودخانه‌های دائمی و فصلی بسیاری را نیز به علاقمندان به طبیعت عرضه می‌کند. رودخانه‌‌های قزل اوزن و شورآب، قله کوه چهل چشمه با دامنه‌های اطراف آن را می‌توان از جاذبه‌های طبیعی دیواندره است برشمرد.

دهگلان

واقع در منطقه ی لیلاخ و در دشت بسیار بزرگ قرار گرفته است زمستان های بسیار سرد وتابستانهای معتدل با هوایی دلنشین دارد

قروه

قُروِه یکی از قدیمی‌ترین شهرهای تاریخی و کهن در غرب ایران و مرکز شهرستان قروه است که سومین شهر پرجمعیت استان کردستان به‌شمار می‌رود.

این شهرستان دارای دشت‌های بزرگ و همواری است که بواسطهٔ آن به این شهر لقب، عروس شهرهای ایران، دشت خدا، شهر تمیز ایران، اولین شهر توریستی ایران، شهر تاریخ و فرهنگ، شهر تجاری ایران نیز داده شده‌است
دارای جاذبه‌های تاریخی بسیاری است این عوامل موجب شده مسافران و گردشگران از اقصی نقاط ایران به این شهر مسافرت کنند و از مراکز تجاری و اماکن تاریخی و فرهنگی این شهرستان دیدن کنند

این شهر قبل از تقسیمات استانی نیز یکی از شهرهای مهم همدان به شمارمی‌رفته‌است

سرو آباد

شهرستان سروآباد در سال ۱۳۸۲ تشکیل شد و تا پیش از آن یکی از بخش‌های شهرستان مریوان بوده است. منطقه‌ی اورامانات یا هورامانات بخش‌هایی از شهرستان‌های سنندج، کامیاران و سروآباد را در بر گرفته است. چشمه آب معدنی بِل از دیگر جاذبه‌های گردشگری شهرستان سروآباد است که در مرز استان‌های کردستان و کرمانشاه واقع شده است.

روستای پلکانی پالگان

 

بافت سنتی و معماری سنگی پلکانی این شهر به یکی از جاذبه های توریستی وبینظیر کردستان تبدیل کرده است این شهر در روستای کامیاران واقع شده است.

اولین نظر را شما بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.