جاذبه های دیدنی و گرشگری شیراز


شیراز یکی از کلان شهرهای ایران بشمار میرودومرکز استان فارس میباشد،ود قسمت جنوب غربی کشور واقع شده است.شیراز در بخش مرکزی استان فارس و در منطقه کوهستانی زاگرس واقع شده ودارای آب و هوای معتدلی میباشد.

شیراز سومین شهر در ایران پس از تبریز و تهران میباشد که در سال 1296 نهاد شهرداری در آن تاسیس شده است.

شیراز که به شهر گل و راز معروف است، دیر زمانیست مهد ادب، فرهنگ و هنر ایران زمین شمرده می‌شود.

­در گذشته این شهر با نام های شهراز، تیرازیس، خشتیوراز، شهرراز و شیرساز نیز شناخته می­شده است. اما نخستین باراز نام شبراز بر روی یکی از لوحهای سفالی در دوره ایلام مشاهده شده است.

شیراز سومین شهر در ایران پس از تبریز و تهران  میباشد که در سال 1296 نهتد شهرداری در آن تاسیی شده است.این شهر در زمان صفاریان،زندیانو پیش دادیان پایتخت ایران بوده است.و هم اکنون شهر شیراز بعنوان یکی از بزرگترین شهرهای توریستی ایران میباشد که دارای جاذبه های تاریخی ،فرهنگی مذهبی و طبیعی فراوان میباشد و همواره سالانه بیش از هزاران نفر از ایران و سایر کشورهای دیگر برای بازدید به شهر زیبای شیراز میروند.

مردم شیراز فارسی زبان هستند و به لهجه زیبای شیرازی سخن میگویند.شیراز پنجمین شهر پرجمعیت ایران،پایتخت فرهنگی ایران،دومین شهر ادبی جهانو سومین شهر مذهبی ایران به شمار میرود.

تاریخ مختصری از شهر شیراز

سال ۲۰۰۷ زمانی که کارگران مشغول حفر زمین در جنوب غربی شهر شیراز بودند، با لوح‌های گلی مربوط به تمدن ایلام روبرو شدند که به شهری به نام تیرازیس اشاره داشت. این کلمه احتمالاً از نام سیراجیس در فارسی قدیم گرفته شده است. این طور استنباط می‌شود که تلفظ این کلمه در طول زمان و بر اثر تغییر منظم صداها در فارسی مدرن به “شیراز” تبدیل شده است.

نام شیراز از نام پسر شاه تهمورث گرفته شده است. در سال ۱۳۱۴ گروهی در تخت جمشید به کاوش‌هایی پرداختند که منجر به یافتن خشت نبشته‌های ایلامی شد. بر روی برخی از این خشت نبشته‌ها از مکانی به نام تیزاریس و یا شیرازیس نام برده شده بود. به غیر از این، در موارد دیگر نام شیراز در کتیبه‌های باستانی یافت شده است. بر طبق کتاب تاریخ ایران (چاپ شده توسط دانشگاه کمبریج)، دوران ساسانی زمانی محسوب می‌شود که سکونت دائمی در شیراز آغاز گشته است.

در سال ۶۴۱ میلادی این شهر توسط اعراب تسخیر شد. سده‌ی چهارم و پنجم هجری قمری سلسله‌ی آل بویه‌‌، شیراز را به عنوان پایتخت خود برگزیدند. اتابکان فارس در نیمه‌ی سده‌ی ۶ هجری بر شیراز مستولی گشته و دوران رشد و شکوفایی این شهر را رقم زدند. به تدبیر ایشان بود که این شهر از حمله‌ی مغول‌ها در امان ماند.

سال ۹۰۹ هجری، شیراز به دست پادشاهان صفوی افتاد. در سال ۱۷۲۳ سپاه افغان به این شهر حمله کرده و در نهایت شهر تسلیم آن‌ها شد. قحطی و مرگ بیش از ۱۰۰ هزار نفر نتیجه‌ی این حمله بود. نادرشاه افشار در سال ۱۷۲۹ شهر را از دست افغان‌ها نجات داد و به ترمیم خرابی‌ها پرداخت. باغ‌های زیادی در این دوران در شیراز ساخته شد. اما حکمرانان محلی علیه نادرشاه شورش کردند و به همین دلیل نادرشاه سپاهی را روانه‌ی شیراز کرد. گفته می‌شود شهر پس از چهار ماه محاصره در نهایت سقوط کرد. این دوران زمانی بود که بسیاری از باغ‌های اطراف این شهر نابود شدند.

کریم خان زند در سال ۱۱۸۰ هجری قمری شیراز را به عنوان پایتخت برگزید و با این عمل باعث رونق دوباره ی شهر شد. بسیار از بناهای تاریخی که هم اکنون در شیراز دیده می شود در دوران کریم خان ساخته شد. با روی کار آمدن سلسله ی قاجاریه، آقا محمد خان قاجار، پایتخت را از شیراز به تهران منتقل کرد و این امر تا حدودی باعث از بین رفتن رونق این شهر شد.

پس از جنگ جهانی دوم رونق و توسعه‌ی دوباره به شیراز بازگشت و در نهایت در سال ۱۳۵۳ شمسی این شهر پس از تبریز، اصفهان و مشهد در زمره‌ی شهرهای بزرگ و پرجمعیت ایران قرار گرفت.

فرهنگ

شیراز به شهر شعر، شراب، باغ و گل و بلبل معروف است. شاعران معروف زیادی در این شهر زندگی می کردند و همین موضوع باعث شهرت جهانی شیراز به شهر شعر شده است . یکی دیگر از نمادهای این شهر باغ است . باغ در فرهنگ ایرانیان از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و شیراز نیز از قدیم به داشتن باغ‌های بسیار و زیبا مشهور بوده‌است. باغ های انگور موجود در شیراز سبب شهرت جهانی شراب شیراز در دنیا شده‌است. تعدادی از باغ‌های شیراز از لحاظ تاریخی بسیار با اهمیت هستند و به‌عنوان مراکز مهم گردشگری نیز به‌شمار می‌آیند. از معروف‌ترین این باغ‌ها می‌توان به باغ جهان نما، باغ ارم ، باغ دلگشا و باغ عنیف آباد اشاره کرد. شهر شیراز در بین سال‌های ۱۳۴۷ تا ۱۳۵۷ محل برگزاری جشن هنر شیراز بود. این جشنواره در زمان خود بزرگترین رویداد فرهنگی در نوع خود در سطح جهان بود که محلی برای گرد امدن بزرگترین هنرمندان سنتی مدرن ایران در سراسر دنیا و در رشته های مختلف هنری بود.

 

 

دین

دین اکثر مردم شیراز اسلام است . اما این شهر هنوز پذیرای اقلیتی ۶۰۰۰ تنی از یهودیان می‌باشد و به دلیل فعالیت‌های تبلیغاتی مسیحی گروه‌های کوچکی از مسیحیان فرقه پروتستان مانند انگلیکن و پرسبی ترین در شیراز زندگی می‌کنند. به همین خاطر در شیراز دو کلیسای فعال وجود دارد که یکی متعلق به ارامنه و دیگری متعلق به کلیسای انگلیکن می‌باش.

 

جاذبه های گردشگری شیراز

جاذبه های گردشگری شیراز شامل جاذبه های طبیعی،جاذبه های تاریخی،جاذبه های مذهبی،جاذبه های هنری و جاذبه های علمی میباشد

جاذبه های طبیعی

 

روستای قلات

روستای قلات نام روستایی سنتی و آرام است که در ۴۰ کیلومتری شمال غرب شیراز جا خوش کرده است.

 این روستا که در منطقه‌ای کوهپایه‌ای قرار گرفته، طبیعتی بسیار بکر و بی‌نظیر دارد و زندگی در قلات هنوز هم به شکل سنتی خود در جریان است.

در این منطقه پوشش گیاهی کوهستانی خاصی همانند بلوط، آویشن، پونه و ختمی به چشم می‌خورد و در هر گوشه از آن رودی جریان دارد، آبشاری به پایین سقوط می‌کند و چشمه‌ای از دل خاک می‌جوشد. بازدید از این روستا در فصل بهار و تابستان اکیدا توصیه می‌شود.

آدرس روستای قلات: شیراز، بزرگراه دکتر حسابی، جاده شیراز یاسوج، جاده شیراز به اردکان، روستای قلات

باغ ایلخانی؛ باغ درختان کهن

یکی از جذاب‌ترین جاهای دیدنی شیراز باغ تاریخی ایلخانی است که قدمت آن به دوره قاجار باز می‌گردد. این باغ زیبا و دیدنی، یادگار محمدقلی خان ایلخان قشقایی است و در محله سه باغ شیراز قرار گرفته است.

اگر به تماشای باغ ایلخانی بروید، در قسمت شرقی آن عمارتی قدیمی و زیبا می‌بینید که همچنان بافت تاریخی‌اش را حفظ کرده و در آنجا خودنمایی می‌کند.

ساختمان عمارت دارای ایوانی دو ستونی در وسط است. سالن بزرگ پنج دری، راهروها با گوشواره‌های زیبا، اتاق‌ها و زیر زمین از جمله قسمت‌های مهم این عمارت به به شمار می‌رود.

حوض‌های زیبای باغ، درختان کهنسال و شیشه‌های رنگی پنجره‌ها، از جذابیت‌های این باغ قاجاری است که با رفتن به آنجا می‌توانید آن‌ها را ببینید.

آدرس باغ ایلخانی: استان فارس، شیراز، محله میدان شاه (نزدیک بقعه بی بی دختران)

باغ خلیلی

باغ زیبای خلیلی در قسمت شرقی شهر شیراز و به کمک فردی به نام محمد خلیل خلیلی از بازرگانان نامدار ایرانی و همچنین پسرش به نام ابراهیم خلیلی ساخته شده است.

شهرت و زیبایی خیره کننده باغ خلیلی به خاطر داشتن درختان کهنسال و کمیابی است که در آن وجود دارد. وجود گونه‌های نادر و فراوان گل و درختان میوه این باغ را از هر نظر تماشایی کرده است.

آدرس باغ خلیلی: استان فارس، شیراز، بلوار پاسارگاد، بلوار سرا

باغ تخت یا قراچه، سند تمدن کهن شیراز

باغ تخت که آن را با نام باغ قراچه نیز می‌شناسند، از دیگر جاهای دیدنی شیراز میباشد که بسیار جذاب و دیدنی است..

قدمت این باغ تماشایی، به قرن پنجم هجری قمری باز می‌گردد که توسط یکی از اتابکان شیراز بنا شده است. این باغ کهنسال را سندی بر تمدن کهن شهر شیراز می‌دانند که تا به امروز باقی مانده و داستان‌های زیادی را در دل خود جای داده است.

آدرس باغ تخت شیراز: استان فارس، شیراز، چهارراه باغ تخت، بلوار جمهوری

باغ جنت شیراز

باغ جنت شیراز، پارکی زیبا در دل شهر است که قدمت آن به دوران قاجار باز می‌گردد.

این بنا جزء عمارت‌های مهم مشیرالملک به حساب می‌آمد و بسیار ارزشمند بوده است. حکومت قاجار در سال ۱۲۲۳ تصمیم به ساخت باغی بزرگ در دل شیراز گرفت. پس دستور داد تا شروع به ساخت باغی باصفا و پوشیده از درختان کاج و سرو در شیراز کنند. همچنین باید بدانید که در ایام عید، اینجا کمپ نوروزی برگزار می‌شود.

آدرس باغ جنت شیراز: ابتدای ورودی غربی شیراز، بلوار امیر کبیر

باغ جهان نما شیراز

علاوه بر باغ جنت، باغ جهان نما را نیز می‌توان یکی از بهترین جاهای دیدنی شیراز دانست. متاسفانه کسی نمی‌داند که اولین بار این باغ توسط چه کسی بنا شده است. اما کریم خان زند برای اولین بار دور این باغ را محصور کرد و در اطراف آن عمارت‌های زیبایی را ساخت. او ظاهر این باغ را بهبود بخشید و در آن درختان سروی به یادگار کاشت. در گذشته این باغ که نزدیک حافظیه قرار گرفته است را می‌توانستیم باصفاترین باغ شیراز خطاب کنیم. زیرا از کنار درختان، نهری کوچک می‌گذشت که امروزه خبری از آن نیست. اما به هر صورت دیدن باغ جهان نما به همراه عمارت هشت ضلعی داخل آن را به هیچ وجه نباید از دست دهید. این عمارت از آجر ساخته شده و بر خلاف آثار دیگر، خبری از نقاشی و کاشی‌کاری در آن نیست.

آدرس باغ جهان نما شیراز: شمال شرقی شهر شیراز، ضلع شرقی خیابان حافظ (دروازه قرآن)، بالاتر از میدان حافظیه

باغ ملی شیراز

این باغ که در چهار راه حافظیه واقع شده، یکی از بزرگ‌ترین و زیباترین پارک‌های تمام شیراز به شمار می‌آید. اکثر کسانی که از آرامگاه حافظ دیدن می‌کنند، ترجیح می‌دهند که کمی در این باغ زیبا قدم بزنند و روح خود را تازه کنند. در این باغ درختان سرو کهنسال و کاج‌های بلند قامتی زندگی می‌کنند که نشان دهنده قدمت این باغ هستند. همچنین درختان نارنج این باغ باعث می‌شوند تا عطر بی‌نظیری در اردیبهشت ماه داخل باغ بپیچد. آخرین بهسازی این باغ به سال ۱۳۱۵ باز می‌گردد. با این حال امکانات رفاهی، تفریحی و خدماتی این پارک کامل است و می‌توانید از انواع تجهیزات ورزشی، فرهنگی و تفریحی استفاده کنید. در ضمن باید بدانید که داخل این پارک، فرهنگسرایی بزرگ و همچنین کانون فکری کودکان و نوجوانان نیز قرار دارد.

آدرس باغ ملی شیراز: چهار راه حافظیه که از ناحیه شرقی تا ورزشگاه حافظیه و از ناحیه جنوبب تا بیمارستان شهید دستغیب متصل است..

دریاچه مهارلو

 

دریاچه مهارلو شیرازرا می‌توان جزء جاهای دیدنی شیراز دانست که با وجود فاصله نسبتا زیادش از شهر، باز هم بازدیدکنندگان زیادی را جذب خود می‌کند. این دریاچه زیبا در جنوب شرقی شهر واقع شده و تا شیراز حدود ۵۷ کیلومتر فاصله دارد.

نقطه تمایز این دریاچه، رنگ آب آن است. همانند دریاچه ارومیه، به دلیل تبخیر بالای آب، شوری آن بسیار بالا است. به همین دلیل شرایط رشد یک جلبک دریایی به نام کشند قرمز فراهم شده که آب دریاچه را به رنگ قرمز در آورده. بسیاری از کسانی که به عکاسی علاقه‌مند هستند، این مکان را برای عکاسی خود انتخاب می‌کنند. همچنین باید بدانید که در اینجا می‌توانید شاهد بسیاری از گونه‌های مختلف پرندگان باشید.

آدرس دریاچه مهارلو شیراز: جاده شیراز به فسا، ۲۰ کیلومتر بعد از بعد از جاده

باغ ارم ، زیباترین باغ شیراز

باغ ارم شیرازاز جاهای دیدنی شیراز است که حتما باید اردیبهشت سراغش بروید. پر از بوی گل‌های بهاری و حال خوب است. بادهای خنک بهاری، برگ‌های درخت‌های نخل، اقاقیا، افرا، بید و سروناز را نوازش می‌کند و بوی بهارنارنج‌ها را همه‌جا پخش می‌کند. یکی از بهترین جاهای دیدنی شیراز که در پاییز نیز می‌توانید از دیدنش لذت ببرید، همین باغ ارم است.

یکی از بهترین جاهای دیدنی شیراز که در پاییز نیز می‌توانید از دیدنش لذت ببرید، همین باغ ارم است. باغ ارم جزء جاهای دیدنی شیراز در پاییز نیز محسوب می‌شود. در تابستان و پاییز، درختان میوه‌ی باغ ثمر می‌دهند و انار، خرمالو، سیب و گلابی ا‌ست که از درختانش سرازیر می‌شود. رنگ باغ در پاییز نارنجی خوش‌رنگی ا‌ست. مدت‌هاست که باغ ارم به‌عنوان باغ گیاه‌شناسی در اختیار دانشگاه شیراز میباشد. اسم باغ در سفرنامه‌های قرن‌های ۱۰ و ۱۱ هجری شمسی فراوان آمده و این‌طور که معلوم است، از همان زمان‌ها ۲۰۰ تا ۳۰۰ سال پیش رونق داشته است.

آدرس باغ ارم شیراز: شیراز، نزدیک میدان ارم، در نزدیکی مجموعه‌ی دانشگاه شیراز، خیابان ارم

باغ نارنجستان قوام ، باغ باصفای قاجاری

شیراز پر از باغ‌های باصفاست. یکی دیگر از این باغ‌ها،نارنجستان قوام است. باغی به‌ جا مانده از دوره‌ قاجاریه که قوام السلطنه صدرالعظم دوره‌ی قاجاریه، و در دوران حکومتش در شیراز، بنا شد.

باغ نارنجستان قوام شیراز بنایی زیبا و آینه‌کاری‌ شده دارد که محل زندگی قوام السطنه بوده. عمارتی زیبا و چشم‌نواز که نباید دیدنش را ازدست دهید. همین‌طور فضای باز باغ پر از درختان میوه و تزیینی‌ست. اگر اهل قدم زدن در فضاهای باز طبیعی‌اید، حتما به نارجستان بروید نارنج‌های این باغ هم مشهوراند. در ورودی باغ از خیابان لطفعلی خان زند است.

 

 آدرس نارنجستان قوام شیراز: شیراز، خیابان لطفعلی خان زند، نرسیده به خیابان زینبیه (فلکه غدیر)

ساعات بازدید:ساعت 8صبح تا 21:00

باغ عفیف‌آباد ، تفرجگاه پادشاهان

از دیگر جاهای دیدنی شیراز باغ عفیف آباد است، این باغ زیبا در گذشته یکی از مهم‌ترین گردشگاه‌های پادشاه‌ها بوده و از آثار تاریخی مهم شیراز به‌حساب می‌آید. باغ عفیف‌آباد توسط میرزا علی‌محمدخان قوام‌الملک دوم ، حاکم شیراز در دوران قاجاریه، در یکی از محله‌های عیان‌نشین شیراز بنا شد. این باغ، شامل: کاخ سلطنتی، موزه اسلحه‌های قدیمی و محوطه‌ی باغ است. عفیف‌آباد سال‌هاست که در اختیار ارتش است و یکی از بزرگ‌ترین موزه‌های اسلحه‌ی خاورمیانه را در خودش جا داده است.‌

آدرس باغ عفیف آباد شیراز: شیراز، انتهای خیابان عفیف آباد

ساعت بازدید:8صبح تا17:00

باغ دلگشا ،چهارباغ ایرانی

باغ دلگشا شرقی‌ترین باغ بزرگ شیراز است، دلگشا نزدیک سعدیه است؛  تاریخش به دوره ساسانیان برمی‌گردد و معماری آن با سبک چهارباغ ایرانی ساخته شده است. بیش‌تر درخت‌های این باغ، درخت‌های میوه‌اند. باغ دلگشا از آب قنات سعدیه، سیراب می‌شود. عمارتی هم در وسط باغ دلگشا قرار دارد که در دوره‌ی قاجاریه ساخته شده و بر زیبایی باغ افزوده است.

آدرس باغ دلگشای شیراز : محله سعدیه جنوبی، بلوار هفت تنان، خیابان نارنجستان

ساعت بازدید:8صبح تا23:00

تنگ دم اسب

اگر به ورزش و قایق سواری علاقه مند هستید و به دنبال مکانی بکر و رویایی برای سپردن قایق خود به دل آب می گردید،حتما به سراغ تنگ دم اسب بروید.

تنگ دم اسب که در ۴۵ کیلومتری جنوب غرب شیراز قرار دارد،یکی از زیباترین مناظر طبیعی تمام استان فارس محسوب می‌شود.

منطقه‌ای کوهستانی با رودخانه‌ای آرام و به سبزی یاقوت که به دریاچه‌ای تماشایی منتهی می‌شود.

بازدید از این منطقه تنها در فصل بهار و تابستان توصیه می‌شود.

آدرس تنگ دم اسب: شیراز، جاده شیراز به قائمه، جاده کوهمره سرخی، تنگ دم اسب

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

هزینه بازدید: رایگان

جاذبه های تاریخی

دروازه قرآن

تخت جمشید ، نماد تاریخ ایران

بزرگ‌ترین بنای باستانی ایران‌زمین. تخت جمشید است که خود تاریخ ایران را نشان می‌دهد. این بنا در دل «مرودشت»، در ۶۰ کیلومتری شهر شیراز جا خوش کرده است. تخت جمشید ثمره دو دوره‌ تاریخی هخامنشیان و «ساسانیان» است و بخش‌های از آن هم به دوره‌ی «ایلامی‌»ها منسوب شده است.تخت جمشید ترکیبی از معماری تمام تمدن‌های تحت پوشش هخامنشیان بود تا نمادی باشد از وحدت و یکپارچگی ایران‌زمین.

این بنای زیبا در شش کیلومتری تخت جمشید،”نقش رستم”قرار دارد که نباید از دستش بدهید و «کعبه‌ی زرتشت» و سنگ نگاره‌های مهم هخامنشی را در دلش جا داده است. پاییز در این مکان جلوه ویژه‌ای دارد. زمستان، بهار و تابستان نیز می‌توان به آنجا سفر کرد. البته اگر از سرما و گرمای زیاد خوشتان نمی‌آید، زمستان یا تابستان شاید فصل مناسبی برای بازدید برای شما نباشد.

حافظیه ، آرامگاه لسان الغیب

جایی در شیراز هست که وقتی به آن‌ سفر می‌کنید، نمی‌توانید از آن دل بکنید. آن‌جا آرامگاه شاعر بزرگ ایرانی، حافظ شیرازی، است. اگر مسافر شیرازید، حتما شب‌ به «حافظیه » بروید. حافظیه در شب حال‌و‌هوای دیگری دارد؛ فال حافظ، چایخانه‌ سنتی و فضای آرام باغ، همه از دیدنی‌ها و حافظیه است. نورپردازی زیبای این بنا به ایجاد فضایی فرح‌بخش و آرام کمک می‌کند و شما را به جاهای خوبی می‌برد.

آرامگاه حافظ در بخش جنوبی «دروازه قرآن» قرار دارد و دسترسی به آن برای گردشگرهایی که از شرق وارد شیراز می‌شوند، راحت است. حافظ، غزل‌سرای بزرگ ایران است و بهتر است اگر راهی آرامگاهش هستید، از همین حالا نیت کنید.  بیش‌تر وقت‌ها پیرمردی در کنار مقبره‌ حافظ نشسته است و خودش برایتان فال می‌گیرد.

سعدیه ، آرامگاه سعدی شیرازی

سعدیه فاصله‌ی زیادی با حافظیه ندارد و در نزدیکی دروازه قرآن قرار گرفته. سعدیه شیراز یکی از مکان های دیدنی شیراز و باغی مصفاست که در مرکزش آرامگاه شاعر معروف ایرانی، سعدی، قرار دارد. بنای آرامگاه در سال ۱۳۳۰ شمسی ساخته شده است و پیش از آن، تنها سنگ قبر کوچکی محل دفن سعدی را نشان می‌داد؛ سعدیه در گذشته خانقاه و محل عبادت سعدی و یارانش بوده است. در این باغ می‌توانید به دور از شلوغی از طبیعت شیراز لذت ببرید. در اطراف مقبره‌ سعدی، آرامگاه‌ شاعر‌ها و عارف‌های ایرانی فراوانی، مثل: «شوریده‌ شیرازی» قرار گرفته‌اند. تلفیق هنر معماری سنتی و مدرن از جمله زیبایی‌های منحصر‌به‌فرد این بناست.

ارگ کریم‌خانی ، دژ محافظ شهر

ارگ کریمخان یکی از بزرگ‌ترین بناهای تاریخیِ آجریِ و مهم از جاهای دیدنی شیراز است. بنای بیرونی ۱۲ متر ارتفاع دارد و چشم هر ببینده‌ای را خیره می‌کند.اگر برای بازدیدبه ارگ کریمخان میروید،حتما به برجش نگاه کنید؛ این برج کج شده! این برج کج شده گردشگرها را یاد برج پیزا‌ ایتالیا می‌اندازد. این برج ۳۰ درجه کج شده و دلیل اصلی آن را وجود آب‌های سطحی در پایین پاشنه‌ی برج می‌دانند. کارشناس‌های فرهنگی ارگ، اطمینان داده‌اند که برج در همین وضعیت تثبیت است و جای نگرانی نیست، پس با خیال راحت می‌توانید کنار برج بایستید و با آن سلفی بگیرید یا به سبک گردشگرهای اروپایی که از خطای «عمق میدان» استفاده می‌کنند و عکس‌های جالب با برج پیزا می‌گیرند، شما هم عکس‌های به یادماندنی با برج ارگ کریم‌خانی بگیرید.

عمارت شاپوری

عمارت شاپوری یکی از جاهای دیدنی شیراز است که شاید قدمت خیلی زیادی هم نداشته باشد. ساخت این خانه در دوره پهلوی اول، یعنی رضاخان صورت گرفت. اما معماری این بنا به خاطر اینکه توسط استاد بزرگ ایرانی، «ابوالقاسم مهندسی» انجام شده، بسیار دیدنی و منحصر به فرد است. عمارت شاپوری به درخواست «عبدالصاحب شاپوری» در بین سال‌های ۱۳۱۰ تا ۱۳۱۵ ساخته شد و تا سال ۱۳۷۸ به همین خاندان تعلق داشت. خاندان شاپوری نسل در نسل تاجر و ثروتمند بودند و می‌توان انتظارِ داشتن یک خانه کاملا مجلل را از آنها داشت.

آدرس عمارت شاپوری شیراز : برای بازدید از این خانه باید به خیابان کریم‌خان‌زند، خیابان انوری، تقاطع اهلی مراجعه نمایید.

ساعت بازدید: امکان بازدید از ساعت ۸ صبح تا ۱۲ شب برای مسافران امکان‌پذیر است.

آرامگاه باباکوهی؛ یادگار دیلمیان

آرامگاه باباکوهی در شهر زیبای شیراز یکی از جذاب‌ترین جاهای دیدنی این شهر است. این آرامگاه در کوه صبوری شیراز، سمت چپ دروازه قران واقع شده و قدمت آن به دوره دیلمیان باز می‌گردد..

در این کوه دو غار قرار دارد که در یکی از این غارها، آرامگاه یکی از عرفا به نام ابو عبدالله محمد ابن عبدالله واقع شده. از آنجایی که این عارف به نام باباکوهی شهرت دارد، نام این منطقه را نیز باباکوهی گذاشته‌اند. بسیاری از گردشگران، هر روزه به سمت این منطقه روان می‌شوند تا تماشای این مکان دیدنی جذاب را از نزدیک تجربه کنند..

اگر به شیراز سفر کردید، حتما از آرامگاه این عارف وارسته نیز دیدن کنید و از حال و هوای کوه و جذابیت آن نیز لذت ببرید.

نقش رستم

نقش رستم نه تنها جزء جاهای دیدنی شیراز، بلکه برای عاشقانِ تاریخ، همانند یک بهشت است. در این منطقه تاریخی، می‌توانید آثاری از دوره ساسانی، هخامنشی و عیلامی را از نزدیک شاهد باشید. همچنین آرامگاه پادشاهان بزرگ ایرانی همانند داریوش بزرگ، خشایار شاه اول و همچنین داریوش دوم نیز در نقش رستم واقع شده‌اند. اما دلیل نام‌گذاری این منطقه به نام نقش رستم، نقش‌های برجسته‌ای است که از دوران تاج‌گذاری اردشیر بابکان و همچنین پیروزی شاپور اول بر امپراطور رم، بر دیواره‌های اینجا برجای مانده است.

آدرس نقش رستم: برای بازدید از این همه آثار تاریخی و باستانی، باید خودتان را به شهرستان مرودشت شیراز برسانید. مرودشت در فاصله شش کیلومتری از تخت جمشید قرار دارد.

ساعت بازدید: ساعات بازدید از نقش رستم، هفت صبح تا ۱۸:۳۰ است. البته در شش ماه دوم سال، تا ساعت ۱۷ به بازدیدکنندگان اجازه بازدید داده می‌شود.

سرای مشیر شیراز

کسانی که به آثار تاریخی علاقه دارند، قطعا در سفر خود به هر شهری، دنبال بازار سنتی آنجا می‌گردند. اگر کمی پرس و جو کنید، به این نتیجه خواهید رسید که قدیمی‌ترین بازار شیراز، بازار وکیل نام دارد. اما جالب است بدانید که در دل این بازار قدیمی که به دوران زندیه تعلق دارد، بازاری دیگر در دوران قاجار ساخته شده است. این بازار سرای مشیر یا همان بازار گلشن نام دارد و قطعا یکی از جاهای دیدنی شیراز محسوب می‌شود که حتما باید از آن بازدید کرد. میرزا ابوالحسن مشیرالملک، اولین سنگ این بازار را بنا نهاد و آن را وقف امام محمد باقر کرد. یکی از بخش‌های دیدنی بازار، محوطه بزرگ بی‌سقف آن است. در این محوطه حوضی بزرگ و کاشی‌کاری شده قرار‌گرفته و اطراف آن انباشته از درختان نارنج است. حال تصور کنید که عطر نارنج با فضای بسته این بازار چه می‌کند.

آدرس سرای مشیر شیراز: شیراز، تقاطع خیابان لطفعلی خان زند و طالقانی، به سمت بازار وکیل

خانه زینت الملوک

خانه زینت الملوک یا همان زینت الملک، یکی از جاهای دیدنی شیراز در هر فصلی است. البته که این بنا را می‌توان جزء جاهای دیدنی شیراز در پاییز هم دانست. بازدید از آن، یک تیر و دو نشان است. موزه مشاهیر استان فارس در این خانه زیبا که بین سال‌های ۱۲۹۰ تا ۱۳۰۲ توسط محمد خان قوام الملک دوم ساخته شده، قرار دارد. این خانه بیش از ۲۰ اتاق دارد و سقف تمامی اتاق‌ها از چوب ساخته شده است. روی سقف اکثر اتاق‌ها، نقاشی‌های بسیار زیبایی کشیده شده که به دوران قاجار باز می‌گردند. آنقدر این خانه زیباست که مات و مبهوت آن خواهید شد. تالار اصلی آن را می‌توان زیباترین بخش خانه زینت الملوک دانست. سقف تالار، آینه کاری شده است و شیشه‌های بزرگ قدی، نمای زیبایی از حیاط را به شما نشان می‌دهند.

آدرس خانه زینت الملوک شیراز: این خانه در خیابان لطفعلی خان زند شیراز قرار گرفته است.

ساعت بازدید: بین ساعات ۸ صبح تا ۲۰ شب می‌توانید از آن بازدید کنید.

موزه هفت تنان

زمانی که قصد بازدید از حافظیه را دارید، باید بدون وسیله نقلیه به آنجا بروید تا از جاذبه‌های اطراف آن دیدن فرمایید. علاوه بر باغ ملی شیراز، باغ دیگری در شمال حافظیه قرار دارد که به موزه هفت تنان معروف است. این باغ که پای کوه چهل مقام قرار گرفته، عمارت و باغ و بوستانی بزرگ در دل خود دارد. شاید از خود بپرسید که وجه تسمیه هفت تنان چیست؟ با قدم برداشتن در این باغ، با هفت سنگ قبر رو به رو خواهید شد که هیچ نام و نشانی ندارند. این باغ و هفت مزار آن به دوره پیش از زندیه باز می‌گردند. بسیاری بر این باورند که اینجا مزار هفت درویش و عارف گمنام است. به همین دلیل کریم‌خان زند دستور داد تا سنگ قبری درخور، برای آنها تهیه کنند و بر مزار آنها قرار دهند. در ادامه به عمارت اصلی باغ خواهید رسید که بسیار دیدنی است.

آدرس موزه هفت تنان شیراز: شیراز، پای کوه چهل مقام، شمال آرامگاه حافظ

ساعت بازدید:7:30تا 19:30

نقش رجب

علاوه بر نقش رستم، نقوش برجسته تاریخی دیگری در شیراز وجود دارند که به مجموعه آنها نقش رجب می‌گویند.نقش رجب جزء جاهای دیدنی شیراز است، اما نسبت به نقش رستم، کمتر شناخته شده است. این نقوش تنها در فاصله سه کیلومتری از تخت جمشید قرار دارند و می‌توانید پس از بازدید از تخت جمشید به سراغ آن بروید. این کتیبه‌ها در دوره ساسانی ایجاد شده‌اند و در سال ۱۳۱۰ در فهرست ملی آثار تاریخی ایران به ثبت رسیده‌اند. در این کتیبه‌ها می‌توانید شاهد تاجگذاری شاپور اول، تاجگذاری اردشیر بابکان، تصویر شاپور اول پسر و نقش برجسته کرتیر موبدان موبد و عالی مقام روحانی دوره ساسانی باشید. این کتیبه‌ها در دوران ساسانی تنها به این هدف ساخته شده که توسط نسل‌های بعدی دیده شوند.

آدرس نقش رجب شیراز: شیراز، سه کیلومتری شمال تخت جمشید در کنار جاده اصفهان به شیراز

ساعت بازدید:8صبح تا 17:30

بازار وکیل

درست در کنار مسجد وکیل بازار بزرگ وکیل قراردارد. این بازار را نه تنها برای خرید که برای دیدن حجره‌ها و بافت معماری سنتی‌اش مشهور است. قدم زدن در این بازار باعث می‌شود با حال‌ و‌ هوای بازارهای سنتی ایران، به‌خصوص بازاری که بافت اصلی خودشان را حفظ کرده‌اند، آشنا شوید. بازار وکیل خوش‌طرح و دل‌باز است و از سقفش، نورگیرهای کوچکی، فضای راسته‌ اصلی بازار را همیشه روشن نگه می‌دارد. پهنای راسته‌ی اصلی بازار و تهویه‌ طبیعی‌اش با طاق‌های ضربی، بر شهرت و محبوبیت‌ این بازار اضافه کرده است. اگر به بازار وکیل می‌روید، حتما نگاهی هم به «چهارسوق»ش هم بیندازید. این چهارسوق بلند وسط بازار است و چهار کاروان‌سرا و پنج در بزرگ دارد.

آدرس مسجد جامع وکیل شیراز: خیابان شیراز، ورودی شهر شیراز

ساعت بازدید: این بازار جمعه تعطیل است. اما روزهای دیگر از ساعت ۸ صبح تا ۲۱:۰۰ باز است.

دروازه قرآن

دروازه قرآن یکی از شش دروازه‌ی قدیمی شیراز است که از گذشته‌ دور باقی مانده. این دروازه در ورودی شهر قرار دارد و با طاق‌های بلندش، نشانه‌ای از رسیدن به شهر شیراز است. نام دورازه قرآن برای قرآنی‌ست که به‌دستور «عضدالدوله دیلمی»، امیر سلسله‌ی دیلمیان، در محفظه‌ای در بالای طاق دروازه قرار گرفت تا کسانی که از این دروازه گذر می‌کنند به سلامت سفر کنند. دروازه قرآن سمت شرق شیراز قرار دارد و مسافرانی که از جاده‌ی اصفهان-شیراز وارد شهر می‌شوند، این بنای زیبا و مشهور را می‌بینند.

آدرس دروازه قرآن شیراز: ورودی شهر شیراز، خیابان شیراز

ساعت بازدید: 24ساعته

حمام وکیل

حمام وکیل از جاهای دیدنی شیراز ، بین حمام‌های تاریخی ایران سرشناس است. در این حمام از پیشرفته‌ترین اصول معماری استفاده شده و به دستور کریم‌خان زند، در مرکز شیراز بنا شده است. حمام وکیل فضاهای مختلفی از جمله «گرم‌خانه»، «خزینه»، «رخت‌کن» و «شاه‌نشین» دارد. شاه‌نشین مهم‌ترین بخش‌ حمام است؛ در این بخش ستون‌های رنگی سقف حمام را نگه می‌دارند که با نقاشی‌هایی از معراج «پیامبر اکرم (ص)»، نبرد‌های «حضرت علی (ع)»، دیدار عشاقی چون «بیژن و منیژه» و «شیرین و فرهاد» تزیین شده است.

آدرس حمام وکیل شیراز: استان فارس، شیراز، خیابان طالقانی

ساعت بازدید:9صبح تا 21

 

اولین نظر را شما بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.